Thursday, December 13, 2007

Keindahan Dunia...

Jiwa yang meronta memecah hening subuh… minda berputar, jiwa meronta hiba, mengenang nasib diri yang kerdil juga hina di tempat berpijak kini.

Kehidupan yang tidak pernah adil menyebabkan kita sering mencari keadilan didalam diri. Siapa yang ingin mendengar rintihan hati? Kehendak diri? Juga keinginan perasaan. Semua berlumba mencari kuasa dan harta lantas cinta di alpa.

Siapa berharta dan berkuasa manakluki cinta. Argh!!! Itu bukan cinta itu dusta! Kasihan melihat insan miskin, hina dan lemah di tindas umpama tiada perasaan!

Kini keluarga berkelahi sesama sendiri demi harta dan kuasa! Adik beradik bertekak hingga lupa akan pertalian darah mereka demi kekayaan! Manusia sesama sendiri kalah dengan nafsu lantas perang tercetus!

Melihat keratan akhbar di dada surat khabar semua tentang peperangan! Semua tentang pembunuhan! Semua mengenai rahsuah!

Merintih sedih hati tatkala melihat wajah si kecil kaku tak bernyawa angkara senjata! Kasian dijiwa melihat wanita-wanita menangis memerhati anak-anak mereka meragam kelaparan, meraung kesakitan, juga memerhati suami tercinta mengancam nyawa mempertahankan isteri tercinta dan anak-anak tersayang! Pedih dijiwa melihat lelaki-lelaki mengorban diri semata menentang pengganas yang tiada perasaan!

Dimana hak mereka untuk bebas dan merasa nikmat hidup di dunia fana ini!

Lupakah kita hanya SATU yang berkuasa di alam ini? Tiada lain yang berkuasa di alam maya ini kecuali DIA. DIA yang mencipta tempat ini! Tidak ingatkah kita yang kita cuma menumpang! Yang kita cuma meminjam untuk seketika cuma!

No comments: