Friday, September 4, 2009

Terjadi


Mendengar pekabaran gembira dari teman-tema amat mengujakan. Tahniah mahu syabas! Itulah kalimat keramat yang mampu diucap. Selamat ulang tahun Isham Razali. Moga perjalanan hidup makin lancar, murah rezeki juga dipanjangkan usia. Shafiq Mubin juga memberi pekabaran riang. Jangan sia-saiakan apa yang didenggam kini. Aku turut tersenyum bangga akan kesenangan teman.

Aku termenung dan mencongak sambil penglihatan merenung menara berkembar petronas segak terpacak dari anjung rumah, kapan rasa dimiliki aku? Belum tiba masanya lagi setelah ku kira-kira dalam hati. Waktu penentu masa hadapan tapi kita mengarah kini untuk melihat bagaimana, apa, dimana, dan siapa kita di kemudian hari.


Rahsianya, usaha perlu dipertingkatkan dengan menambahkannya segantang lagi lalu doa mengiringi setiap bait usaha yang dibajai dan hanya perlu bertawakal menunggu hasil benih baja usaha kelak. Mudah-mudahan hasil yang elok lahir waktu itu nanti.

Namun lumrah manusia tiada lari, tidak sabar menanti hasil tanpa usaha dan mengharap keajabian terjadi. Kekadang aku juga bersama golongan ini. Tahu semua tersedia tanpa sebarang usaha.

Kini nafsu aku semakin rancak menghasut aku untuk tidak memperoleh sesuatu yang diingin oleh setiap insan. Ah! tunggu tapi sampai kapan? Hampir semua disekeliling ku memiliki itu. Tapi aku? masih kesorangan.

Teman, ya itu adalah sesuatu yang semua kepingin untuk miliki termasuk aku.

No comments: