Thursday, October 22, 2009

Kurang Pasti

Hari-hari lari-lari mengejar keinginan, terjatuh kebumi aku dongak kembali ke langit, tanpa jemu aku terus mencuba dan terus terjatuh namun kini terasa seperti mampu merangkak kembali. Pelahan-lahan langkah menjadi semakin laju. Hati mati dulu seakan bernafas kini. Puas ku cari apa punca hati mati, hidup kembali! Seakan bahagia tapi aku benci! Tidak suka! Ianya menyakitkan. Biarlah aku saja merasakan terus melaluinya, cuma nukilan ini buat perkongsian kita bersama agar mendapat manfaat dan iktibar atau merasai sedikit pengalaman itu. Kata A. Samad Said "Segala yang diingin tapi tak dapat adalah nikmat yang paling padat". Keliru!? Benar-benar keliru! Tak dapat tapi masih jua nikmat, terus padat! Bukan apa yang diingin lalu diikhtiar dan dapat baru nikmat? Huh... Kepingin sekali bertemu lalu berbicara tentang ini. Bait-bait satu baris ayat itu terlalu dalam, kemas maksudnya. Puas ku fikir masih kabur bayangannya. Mungkin kekecewaan lalu buat aku semakin berhati sekarang itu maksudnya? Entah. Cuma aku mahu galaksi ini tahu hati aku berdetik lagi. Berbungga indah. Berlagu riang. Bermimpi ceria. Tapi pada apa atau siapa? Aku juga kurang pasti!

No comments: