Tuesday, December 9, 2008

Bergentayangan

Hari ini hari raya, semua meraikannya bersama keluarga namun aku tiada disisi mereka. Sebak mendalam terasa namun ini bukan sekian kalinya aku beraya haji tanpa mereka! Tak faham mengapa? Rindu? Ya! Itu ungkapan yang paling tepat. Kesibukan bekerja menyebabkan aku ingin disamping mereka untuk menghilangkan lelah yag berbaki ini.

Seharian dirumah bertemankan komputer riba dan peti televisyen. Halaman demi halaman ku layari, chanel demi chanel ku tonton membuatkan aku leka. Perut bersiul. Kenapa? Oh! Terlupa makan tengahhari. Alpa dek komputer riba dan peti televisyen. Aku berhenti untuk mencari makanan untuk mengisi perut yang lapar. Tiada apa dirumah. Hanya makanan segera Domino's dan McDonalds berlega diminda. Tidak! Itu tidak sihat!


Telifon bimbit berdetik. "Satu pesanan ringkas diterima" jeritnya. Kubaca dan teliti, Gal empunya diri. Rezeki datang bergolek kata orang tua-tua. Dia membawa juadah raya. Ketupat, Lemang, Kuah Kacang bersama rendang. Alhamdulillah! Kenyang.

Janji untuk bertemu Yani, Zuen dan Sofye tidak ku lupakan. Segera mendail nombor teksi untuk mendapatkan perkhidmatan. Sesampai di destinasi, Auu membuka pintu dan hanya ada dia dirumah. Yang lain ke rumah Farish. Komputer riba sekali lagi menjadi teman. Perbualan hanya sekali sekala memecahkan hening sunyi.

Telifon bimbit menjerit lagi. Panggilan diterima dari Siti. "elle, i dah dalam perjalanan balik ke KL". Kebetulan tengah membaca artikel mengenai dirinya.


Berkelip-kelip isyarat memberitahu bahawa komputer riba sudah kehabisan bateri, seiring itu Shafiq membuat "missed call". Aku dail nombornya dan kami berbual. Tidak begitu lama seperti biasa. Aku terpaksa mematikan perbualan untuk menyahut panggilan dari Isham.



Seronok berbual, bermacam topik dibicara, pelbagai masalah dikongsi hingga kepulangan Yani, Duen, Sofye bersama Farish tidak disedari. Bercerita dan kami ke Pelita Bangsar menyedut udara luar sambil menikmati pesanan minuman masing-masing.


Kini, suara azan bergema dan aku berhenti disini..

3 comments:

RiRa said...

Elle....
i miss u!!
jom lepak.

Ezzeline said...

hye cik ELLE:D

rintik2 said...

hye elle.
mish yaa..
already visit ur blog.